Solaris

Apakah itu Solaris?

OpenSolaris (diucapkan / oʊ.pənso ː la ː. Ris /) adalah sebuah komputer sistem operasi terbuka yang didasarkan pada Solaris dibuat oleh Sun Microsystems, sekarang menjadi sebahagian daripada Oracle Corporation. Ini juga nama projek yang diprakarsai oleh Sun untuk membina komuniti pembangun dan pengguna di sekitar perisian. Setelah pengambilalihan dari Sun Microsystems, Oracle memutuskan untuk berhenti melepaskan dan menghentikan pengedaran OpenSolaris dan model pembangunan.

Berikutan penamatan Oracle, sekumpulan bekas pemaju OpenSolaris memutuskan untuk membuat pengedaran, dan pembangunan teras OpenSolaris berasaskan OS terus di bawah projek komuniti disebut Illumos. Projek OpenIndiana, bahagian dari Yayasan Illumos, bertujuan untuk meneruskan pembangunan dan pengedaran OpenSolaris, dengan menggunakan Illumos sebagai inti.

OpenSolaris adalah keturunan dari UNIX System V Release 4 codebase (SVR4) yang dibangunkan oleh Sun dan AT & T di akhir 1980-an. Ini adalah versi satunya System V tersedia sebagai open source. OpenSolaris dibangunkan sebagai kombinasi dari konsolidasi beberapa software yang open source selepas Solaris 10. Ini merangkumi pelbagai perisian bebas, termasuk desktop popular dan perisian pelayan. [6] [7] Sun telah mengumumkan bahawa versi masa depan sistem operasi komersil Solaris akan didasarkan pada projek OpenSolaris.

Pada Jumaat, Ogos 13 Januari 2010, butiran mulai muncul berkaitan dengan penstrukturan semula projek OpenSolaris, menunggu keluaran versi komersil baru masa depan Solaris, Solaris 11, dan bagaimana interaksi komuniti open source sedang disesuaikan.

sumber maklumat:

http://en.wikipedia.org/wiki/OpenSolaris

muatturun:

http://www.oracle.com/technetwork/server-storage/solaris/downloads/index.html

Leave a comment

Leave a comment